Practical Tutorials

סוגרים את הבסטה? כל מה שאתם צריכים לדעת כדי לסגור עסק בצורה נכונה!

פורסם בתאריך 15 באוקטובר 2017    Ι    עודכן לאחרונה בתאריך 15 בפברואר 2020

צילום:  Bpracti

נכתב על ידי מערכת Bpracti

נעזוב רגע את הבאסה שמגיעה עם ההבנה שצריך לסגור את העסק בגלל רעיון שלא צלח והזמן או הכסף שירדו לטמיון, ברור לנו שכל זה מבאס כשלעצמו.
אנחנו נתייחס דווקא לתהליך הבירוקרטי של סגירת עוסק, כדי להסיר את החשש שעולה יחד עם עוד מספר חששות בעת המחשבה על פתיחת עסק עצמאי.

אז החלטתם שדי, זה סופי ואתם צריכים לסגור את העסק?
כדי לעזור לכם לעשות זאת בצורה מהירה וקלה כדי שתוכלו להתקדם הלאה, הכנו לכם את המדריך הבא.
כל השלבים שעליכם לבצע לסגירת העוסק מול רשויות המס שבהם נפתחו התיקים מלכתחילה.
אז קדימה, מתחילים.

# תחנה ראשונה – מע״מ

תוך 30 יום ממועד הפסקת הפעילות יש לפנות למע”מ בצירוף טופס 18 – הודעה על סגירת עסק.
בטופס יש למלא פרטים כללים אודות העוסק והעסק, תאריך סגירת העסק והאם נפתח עסק חדש או שמא העסק נמכר לאחר.
נקודה נוספת שחשוב לשים אליה לב היא יתרת המלאי והנכסים.
במידה והנ”ל נמכרו (לא נותרו נכסים כלל) יש לציין את סך המע״מ ששולם ואת תקופת הדיווח שבה דווחה העסקה.

לדוגמא: אם מכירת הנכסים תיעשה בחודש דצמבר, הדיווח התקופתי יעשה עד ה-15 בינואר ובהנחה וסגירת התיק תיעשה ליום ה-31 בדצמבר אז עקרונית עד סוף ינואר יש להגיש את הבקשה לסגירת התיק.

נותרו מלאי ונכסים?

במידה ונותרו מלאי ונכסים יתכנו שני מצבים:
ראשית, נציין כי נכסים שנרכשו ונדרשו בגינם מע”מ התשומות, בעת סגירת התיק הנכסים עוברים כביכול לשימוש עצמי של היחיד ועל כן מתבצעת מעין מכירה רעיונית שבגינה נוצרת חבות מע”מ.

בסוגיה זו הסעיפים הרלוונטים בחוק מע”מ הינם:

סעיף 137א'(א) אשר קובע כי נכסים שנותרו בידי העוסק דינם כנכס שנעשה בו שימוש לצורך עצמי ולכן ישנה חובת תשלום מע”מ.
אך הסעיף מקנה הטבה למשך שנתיים שבה יכול העוסק לנסות למכור את נכסיו מתוך הרציונל שמכירה כזו יכולה לקחת זמן.
בזמן זה התיק יוקפא ובתום התקופה במידה ולא נמכרו הנכסים יהיה חיוב במע”מ לפי שווי שוק הנכסים או העלות המופחתת.

סעיף 137 א׳(ב) קובע כי במידה ומדובר בנכסים בעלי סך שווי נמוך מ- 100,491 ש”ח (תקרת עוסק פטור נכון לשנת 2020), הסעיף הקודם לא יחול והעוסק יהיה פטור מתשלום המע”מ קרי לא יראו בכך מכירה עצמית.
כלומר, מדובר בהטבה מאוד משמעותית לעצמאים שסוגרים את עסקם ונותרו ברשותם נכסים ומלאי.

** הפרשנות לסעיף ב’ כאמור הינה די מקלה ונוחה, שכן כל עצמאי יכול לסגור את עסקו לאחר פרק זמן קצר ובכך להתחמק מהחזר המעמ.
ולכן, ישנה פרשנות נוספת לסוגיה, אשר יותר הגיונית אך פחות נפוצה מהקודמת, הגורסת כי סעיף א’ דווקא מדבר על הקלה שבה ניתן לעוסק פרק זמן של שנתיים למכור את נכסיו.
אך סעיף ב’ קובע כי במידה וערך הנכסים נמוך מ-100,491 – סעיף א’ לא יחול כלל, כלומר הטבת הדחייה לא תינתן ויחול חיוב במס עבור הנכסים שנותרו].

חשוב להדגיש:

▪ בהנחה וכוונת החוק היא להעניק הקלה ופטור מתשלום המע”מ, עדיין תחנות מע”מ לא תמיד ששות לפטור את העוסק מתשלום זה.
וגם אם כן, לרוב יעשה עבור נכסים עסקיים פרופר כלומר נכסים כגון מכונות וציוד שככל הנראה לא יהיה להם שימוש פרטי לעומת נכסים שהינם בשימוש מעורב כגון מחשב, טלפון נייד וכדומה.
סביר להניח כי הנ”ל לא יכללו בהטבה אך תמיד כדאי לנסות 🙂
▪ כדי לנצל את ההטבות הנ”ל, לרוב יש לדרוש אותן מהפקידים במע”מ בעת הליך סגירת התיק.
▪ הגשת הבקשה יכולה להיעשות באופן פרונטלי אל מול פקידי מע”מ או דרך הדואר/פקס/מפ״ל.
בסיום התהליך יופק אישור סגירת תיק או אישור הקפאת תיק במידה ורוצים לנסות למכור את הנכסים למשך תקופת ההטבה.

# תחנה שנייה – מס הכנסה

על פי סעיף 134 לפקודה יש חובה להודיע על שינוי בפעילות במועד השינוי.
לשם כך יש למלא ולמסור לפקיד השומה, את טופס 2550 – דרישת פרטים בדבר סגירת עסק/משלח יד.
בטופס יש למלא פרטים כלליים אודות סיבת סגירת העסק, תאריך סגירת העסק כמו מועד מכירת הפעילות או מכירת הנכסים, פרטים אודות המעסיק (אם יש) של בני הזוג.

במידה ואין חובות פתוחים או חודשים שלא דווחו – התיק יסגר.

יש לשים לב שבגין אותה שנה שבעסק היה פתוח תדרש הגשת דוח שנתי גם אם היתה פעילות מינימלית.
ולכן, יש להערך לכך לקראת סוף השנה או בתחילת השנה העוקבת כדי לבצע את הסגירה ל- 31/12 ובכך לחסוך הגשת דוח שנתי נוסף.

נשאר מלאי ונכסים – מה עושים?
במידה ונותרו נכסים ומלאי יש לבצע מכירה רעיונית של הנכסים ולתת לכך ביטוי בדוח השנתי.
מלאי יימכר לפי שווי השוק (אם קיים) ונכסים הונים (סטנדרטים כמו ציוד משרדי) נהוג למכור בעלותם המופחתת כך שלא ייווצר רווח הון (יש להוציא מקרקעין ונכסים בעלי שווי שוק מהותי).

הפסקת פעילות עצמאי מול ביטוח לאומי

בדומה לתהליכים לעיל, יש לפנות למחלקת הביטוח והגבייה בסניף אליו שייך המבוטח ולהודיעם על הפסקת הפעילות כעצמאי.
לשם כך יש למלא ולמסור טופס 6101 – דין וחשבון רב שנתי ובסעיף ד’ לציין כי “חדלתי לעבוד כעצמאי, מאיזה תאריך ומהו העיסוק החדש”, בנוסף מומלץ לצרף אישורי סגירת תיקים ממע”מ או מס הכנסה.

את הטופס ניתן לשלוח בפקס, בדואר לסניף הרלוונטי או למלא אותו בצורה מקוונת דרך אתר הביטוח הלאומי.
מומלץ לצרף מכתב נלווה המפרט את הבקשה לרבות סיווג מחדש של המבוטח כגון שינוי מעצמאי לשכיר וכדומה.

חשוב לשים לב למצב בו המעבר מסגירת העסק לתחילת העיסוק הבא אינו עובר בצורה חלקה ואז יתכנו חודשים ללא תשלום ביטוח לאומי שיחוייבו במינימום כמובטל.

צילום ועריכה:  Bpracti

לא בטוחים שצריך לסגור? סטנה שוויה, התאזרו בסבלנות

בכל מקרה רצוי לא למהר ולסגור את התיקים ברשויות, אלא להמתין ולראות האם העסק יכול לצלוח את המשבר הקיים או לחילופין אם נשקלת האופציה לשינוי כיוון לפעילות עסקית חדשה.
במקרים אלו, ניתן להקפיא את תיק העוסק במע”מ ובכך להימנע מדיווחים שוטפים.

▪ לעניין מס הכנסה – יש לבטל את דרישת המקדמות במס הכנסה (במקום לדווח אפסים) במידה ולא צפויה הכנסה חייבת או ששולמו מספיק מקדמות בהתאם להערכות ובכך להימנע מדיווחים שוטפים.
▪ בנוסף, ניתן גם לבצע הקטנת מקדמות בביטוח לאומי לגובה המינימום הנדרש (בהתאם לצפי שביצעתם) ובכך להימנע מתשלומים שוטפים גבוהים עד אשר התמונה העסקית העתידית תתבהר ותתקבל החלטה.

לסיכום, הליך סגירת תיק עוסק אינו הליך מסובך בדומה לאח הבכור שלו “הליך פתיחת תיקים”.
ולכן – אם יש לכם את היכולת להקים עסק ולייצר הכנסה נוספת שימו את הפחדים בצד, מקסימום תסגרו… 😉

נכתב על ידי מערכת Bpracti

מאמר קודם

למאמר הבא

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים שמגיעים לידינו. אם זיהיתם צילום בו אתם בעלי זכויות יוצרים,
אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול משימוש בו, באמצעות כתובת המייל – Info@Bpracti.co.il

Subscribe

to our newsletter

בואו נשמור על קשר!
אנחנו ממש לא מתכוונים להטריד אותך,
נשלח לך למייל רק את מה שחשוב שתקרא.

בהצטרפותך הנך מאשר כי אתה מסכים למדיניות הפרטיות שלנו

השימוש במידע המופיע באתר אינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, וכל שימוש או הסתמכות
על האמור בו היא באחריות המשתמש בלבד.

למה כדאי לכל רו"ח להכיר את הפרקטיקה בראיית חשבון ומה זה ייתן לכם?

מדריכים מקצועיים

איך לדווח הצהרת עוסק פטור ללקוח במערכת שע”מ עד ה- 31 בינואר 2021?

מערכת Bpracti  |  פורסם בתאריך 10 בספטמבר 2021

למה כדאי לכל רו"ח להכיר את הפרקטיקה בראיית חשבון ומה זה ייתן לכם?

מדריכים מקצועיים

איך לדווח הצהרת עוסק פטור ללקוח במערכת שע”מ עד ה- 31 בינואר 2021?

מערכת Bpracti  |  פורסם בתאריך 10 בספטמבר 2021

חייבים לקרוא .

Practical Tutorials

סוגרים את הבסטה? כל מה שאתם צריכים לדעת כדי לסגור עסק בצורה נכונה!

מערכת Bpracti   |   עודכן בתאריך 15 בפברואר 2020

צילום ועריכה:  Bpracti

נעזוב רגע את הבאסה שמגיעה עם ההבנה שצריך לסגור את העסק בגלל רעיון שלא צלח והזמן או הכסף שירדו לטמיון, ברור לנו שכל זה מבאס כשלעצמו.
אנחנו נתייחס דווקא לתהליך הבירוקרטי של סגירת עוסק, כדי להסיר את החשש שעולה יחד עם עוד מספר חששות בעת המחשבה על פתיחת עסק עצמאי.

אז החלטתם שדי, זה סופי ואתם צריכים לסגור את העסק?
כדי לעזור לכם לעשות זאת בצורה מהירה וקלה כדי שתוכלו להתקדם הלאה, הכנו לכם את המדריך הבא.
כל השלבים שעליכם לבצע לסגירת העוסק מול רשויות המס שבהם נפתחו התיקים מלכתחילה.
אז קדימה, מתחילים.

# תחנה ראשונה – מע״מ

תוך 30 יום ממועד הפסקת הפעילות יש לפנות למע”מ בצירוף טופס 18 – הודעה על סגירת עסק.
בטופס יש למלא פרטים כללים אודות העוסק והעסק, תאריך סגירת העסק והאם נפתח עסק חדש או שמא העסק נמכר לאחר.
נקודה נוספת שחשוב לשים אליה לב היא יתרת המלאי והנכסים.
במידה והנ”ל נמכרו (לא נותרו נכסים כלל) יש לציין את סך המע״מ ששולם ואת תקופת הדיווח שבה דווחה העסקה.

לדוגמא: אם מכירת הנכסים תיעשה בחודש דצמבר, הדיווח התקופתי יעשה עד ה-15 בינואר ובהנחה וסגירת התיק תיעשה ליום ה-31 בדצמבר אז עקרונית עד סוף ינואר יש להגיש את הבקשה לסגירת התיק.

נותרו מלאי ונכסים?

במידה ונותרו מלאי ונכסים יתכנו שני מצבים:
ראשית, נציין כי נכסים שנרכשו ונדרשו בגינם מע”מ התשומות, בעת סגירת התיק הנכסים עוברים כביכול לשימוש עצמי של היחיד ועל כן מתבצעת מעין מכירה רעיונית שבגינה נוצרת חבות מע”מ.

בסוגיה זו הסעיפים הרלוונטים בחוק מע”מ הינם:

סעיף 137א'(א) אשר קובע כי נכסים שנותרו בידי העוסק דינם כנכס שנעשה בו שימוש לצורך עצמי ולכן ישנה חובת תשלום מע”מ.
אך הסעיף מקנה הטבה למשך שנתיים שבה יכול העוסק לנסות למכור את נכסיו מתוך הרציונל שמכירה כזו יכולה לקחת זמן.
בזמן זה התיק יוקפא ובתום התקופה במידה ולא נמכרו הנכסים יהיה חיוב במע”מ לפי שווי שוק הנכסים או העלות המופחתת.

סעיף 137 א׳(ב) קובע כי במידה ומדובר בנכסים בעלי סך שווי נמוך מ- 100,491 ש”ח (תקרת עוסק פטור נכון לשנת 2020), הסעיף הקודם לא יחול והעוסק יהיה פטור מתשלום המע”מ קרי לא יראו בכך מכירה עצמית.
כלומר, מדובר בהטבה מאוד משמעותית לעצמאים שסוגרים את עסקם ונותרו ברשותם נכסים ומלאי.

** הפרשנות לסעיף ב’ כאמור הינה די מקלה ונוחה, שכן כל עצמאי יכול לסגור את עסקו לאחר פרק זמן קצר ובכך להתחמק מהחזר המעמ.
ולכן, ישנה פרשנות נוספת לסוגיה, אשר יותר הגיונית אך פחות נפוצה מהקודמת, הגורסת כי סעיף א’ דווקא מדבר על הקלה שבה ניתן לעוסק פרק זמן של שנתיים למכור את נכסיו.
אך סעיף ב’ קובע כי במידה וערך הנכסים נמוך מ-100,491 – סעיף א’ לא יחול כלל, כלומר הטבת הדחייה לא תינתן ויחול חיוב במס עבור הנכסים שנותרו].

חשוב להדגיש:

▪ בהנחה וכוונת החוק היא להעניק הקלה ופטור מתשלום המע”מ, עדיין תחנות מע”מ לא תמיד ששות לפטור את העוסק מתשלום זה.
וגם אם כן, לרוב יעשה עבור נכסים עסקיים פרופר כלומר נכסים כגון מכונות וציוד שככל הנראה לא יהיה להם שימוש פרטי לעומת נכסים שהינם בשימוש מעורב כגון מחשב, טלפון נייד וכדומה.
סביר להניח כי הנ”ל לא יכללו בהטבה אך תמיד כדאי לנסות 🙂
▪ כדי לנצל את ההטבות הנ”ל, לרוב יש לדרוש אותן מהפקידים במע”מ בעת הליך סגירת התיק.
▪ הגשת הבקשה יכולה להיעשות באופן פרונטלי אל מול פקידי מע”מ או דרך הדואר/פקס/מפ״ל.
בסיום התהליך יופק אישור סגירת תיק או אישור הקפאת תיק במידה ורוצים לנסות למכור את הנכסים למשך תקופת ההטבה.

# תחנה שנייה – מס הכנסה

על פי סעיף 134 לפקודה יש חובה להודיע על שינוי בפעילות במועד השינוי.
לשם כך יש למלא ולמסור לפקיד השומה, את טופס 2550 – דרישת פרטים בדבר סגירת עסק/משלח יד.
בטופס יש למלא פרטים כלליים אודות סיבת סגירת העסק, תאריך סגירת העסק כמו מועד מכירת הפעילות או מכירת הנכסים, פרטים אודות המעסיק (אם יש) של בני הזוג.

במידה ואין חובות פתוחים או חודשים שלא דווחו – התיק יסגר.

יש לשים לב שבגין אותה שנה שבעסק היה פתוח תדרש הגשת דוח שנתי גם אם היתה פעילות מינימלית.
ולכן, יש להערך לכך לקראת סוף השנה או בתחילת השנה העוקבת כדי לבצע את הסגירה ל- 31/12 ובכך לחסוך הגשת דוח שנתי נוסף.

נשאר מלאי ונכסים – מה עושים?
במידה ונותרו נכסים ומלאי יש לבצע מכירה רעיונית של הנכסים ולתת לכך ביטוי בדוח השנתי.
מלאי יימכר לפי שווי השוק (אם קיים) ונכסים הונים (סטנדרטים כמו ציוד משרדי) נהוג למכור בעלותם המופחתת כך שלא ייווצר רווח הון (יש להוציא מקרקעין ונכסים בעלי שווי שוק מהותי).

הפסקת פעילות עצמאי מול ביטוח לאומי

בדומה לתהליכים לעיל, יש לפנות למחלקת הביטוח והגבייה בסניף אליו שייך המבוטח ולהודיעם על הפסקת הפעילות כעצמאי.
לשם כך יש למלא ולמסור טופס 6101 – דין וחשבון רב שנתי ובסעיף ד’ לציין כי “חדלתי לעבוד כעצמאי, מאיזה תאריך ומהו העיסוק החדש”, בנוסף מומלץ לצרף אישורי סגירת תיקים ממע”מ או מס הכנסה.

את הטופס ניתן לשלוח בפקס, בדואר לסניף הרלוונטי או למלא אותו בצורה מקוונת דרך אתר הביטוח הלאומי.
מומלץ לצרף מכתב נלווה המפרט את הבקשה לרבות סיווג מחדש של המבוטח כגון שינוי מעצמאי לשכיר וכדומה.

חשוב לשים לב למצב בו המעבר מסגירת העסק לתחילת העיסוק הבא אינו עובר בצורה חלקה ואז יתכנו חודשים ללא תשלום ביטוח לאומי שיחוייבו במינימום כמובטל.

צילום ועריכה: Bpracti

לא בטוחים שצריך לסגור? סטנה שוויה, התאזרו בסבלנות

בכל מקרה רצוי לא למהר ולסגור את התיקים ברשויות, אלא להמתין ולראות האם העסק יכול לצלוח את המשבר הקיים או לחילופין אם נשקלת האופציה לשינוי כיוון לפעילות עסקית חדשה.
במקרים אלו, ניתן להקפיא את תיק העוסק במע”מ ובכך להימנע מדיווחים שוטפים.

▪ לעניין מס הכנסה – יש לבטל את דרישת המקדמות במס הכנסה (במקום לדווח אפסים) במידה ולא צפויה הכנסה חייבת או ששולמו מספיק מקדמות בהתאם להערכות ובכך להימנע מדיווחים שוטפים.
▪ בנוסף, ניתן גם לבצע הקטנת מקדמות בביטוח לאומי לגובה המינימום הנדרש (בהתאם לצפי שביצעתם) ובכך להימנע מתשלומים שוטפים גבוהים עד אשר התמונה העסקית העתידית תתבהר ותתקבל החלטה.

לסיכום, הליך סגירת תיק עוסק אינו הליך מסובך בדומה לאח הבכור שלו “הליך פתיחת תיקים”.
ולכן – אם יש לכם את היכולת להקים עסק ולייצר הכנסה נוספת שימו את הפחדים בצד, מקסימום תסגרו… 😉

Subscribe

to our newsletter

בואו נשמור על קשר!
אנחנו ממש לא מתכוונים להטריד אותך,
נשלח לך למייל רק את מה שחשוב שתקרא.

בהצטרפותך הנך מאשר כי אתה מסכים למדיניות הפרטיות שלנו

חייבים לקרוא .

אבנר - שחור לבן

נכתב על ידי מערכת Bpracti    

שמור לאיזור האישי

מערכת Ι   Bpracti   פורסם בתאריך 12 במרץ 2023

למה כל רואה חשבון מייצג חייב להתחבר למערכת שע”מ?

מערכת Ι   Bpracti   פורסם בתאריך 10 בינואר 2023

מערכת Ι   Bpracti   עודכן בתאריך 21 במרץ 2023

אבנר - שחור לבן

נכתב על ידי מערכת Bpracti    

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים שמגיעים לידינו. אם זיהיתם צילום בו אתם בעלי זכויות יוצרים, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול משימוש בו, באמצעות כתובת המייל – Info@Bpracti.co.il

מערכת Bpracti